Typografia – podstawowe informacje

Dziś na tapet bierzemy typografię, czyli zajmiemy się czcionkami, fontami, ich odmianą i tym, co możemy z nimi zrobić. Choć wydają się tylko środkiem przekazu, to nie do końca tak jest – to również środek wyrazu i wyróżnik. Warto więc go przemyśleć w swojej identyfikacji wizualnej, stosować świadomie i konsekwencje. O tym, na co jeszcze warto zwrócić uwagę, tworząc swoją markę, przeczytasz w artykule: Identyfikacja wizualna – od czego zacząć, ale póki co zacznijmy od definicji.

Typografia – co to jest

Typografia to wizualna strona tekstu. Polega na dobieraniu fontów, ich stopnia i odstępów między znakami i wersami, a także łączenia ich z innymi elementami. Wpływa to zarówno na wizualną atrakcyjność tekstu, jak i jego czytelność. Fonty, jak i odstępy, dobiera się w zależności od tego, jak długi jest tekst, jaką funkcję ma pełnić, dla jakiego czytelnika jest przeznaczony, czy materiały będą do druku (np. książka, powieść, plakat) czy do odczytu elektronicznego (np. strona internetowa, social media, e-book).

Font czy czcionka

Jeszcze niedawno była wojna o nazewnictwo. Jeśli trzymać się sposobu zastosowania to czcionki są znakiem drukarskim (w fizycznej postaci), natomiast font to obraz kroju pisma w postaci elektronicznej (czyli te, które wybieramy w programach komputerowych). Współczesny dylemat nazewnictwa został rozstrzygnięty przez życie i codzienne stosowanie. Można więc spokojnie mówić wymiennie o fontach i czcionkach podczas dyskusji o swoich projektach.

Rodzaje fontów

Zastanawiasz się pewnie, co za różnica, no i które wybrać do swojego projektu. Zacznijmy od początku, czyli od definicji: 

  • szeryfowe to kroje pisma z ozdobnikami na zakończeniach liter, np. punkty lub ukośne kreski. Ułatwia to czytanie, dlatego stosuje się je przy tekstach książek i w czasopismach, w projektach o stylu tradycyjnym i eleganckim,
  • bezszeryfowe mają wygląd minimalistyczny, używane w projektach o nowoczesnym stylu, głównie do stron internetowych czy aplikacji
  • pisanka to kroje imitujące pismo ręczne, używa się ich w projektach dekoracyjnych, ale raczej unikaj w dłuższych tekstach, bo są wtedy mało czytelne,
  • monospace to fonty, w których każda litera zajmuje tyle samo miejsca, używa się w projektach, w których potrzebna jest precyzyjna organizacja tekstu.

Zbiór wszystkich fontów możesz znaleźć w Google Fonts i wybrać sobie taki, który Ci odpowiada najbardziej. Tam możesz wybrać fonty z językiem, w jakim będzie tekst i sprawdzić, czy wszystkie znaki faktycznie wyglądają tak, jak powinny i jak się komponuje cały tekst.

fonty szeryfowe
Przykład fontów szeryfowych
Przykład fontów bezszeryfowych
Przykład fontów bezszeryfowych.
Przykład fontów pisanka
Przykład fontów imitujących pismo ręczne, czyli pisanka
Przykład fontów monospace
Przykład fontów monospace

Powyżej wstawiłam kilka przykładów fontów szeryfowych, bezszeryfowych, imitujących pismo ręczne i monospace. Zawsze warto sprawdzić, który Ci najbardziej odpowiada, bo jak zauważyłaś, mają one różny wygląd. Czasem różnice są subtelne, ale uwierz mi, przy dłuższych tekstach różnica jest odczuwalna.

Zwróć też uwagę, jak wyglądają znaki polskie. Czasem niektóre z nich są kiepsko dopasowane lub ich w ogóle nie ma. Dlatego szukając odpowiedniego fontu, sprawdzaj go na zdaniu: Zażółć gęślą jaźń. To taki graficzny protip. Ono zawiera wszystkie znaki polskie. Na koniec warto też zwrócić uwagę na znaki interpunkcyjne, żeby przypadkiem nie zepsuły całej kompozycji.

Wiesz już, o co chodzi z typografią, następnym razem podpowiem Ci kilka zestawów z polskimi znakami, które możesz wykorzystać w swoich social mediach, na stronie www lub w e-bookach.

Jeśli właśnie piszesz e-booka i zastanawiasz się, czy złożyć go samodzielnie to polecam Ci dwa artykuły:  Skład e-booka – kiedy lepiej go złożyć samodzielnie3 kroki do sukcesu Twojego e-booka.

Do następnego!

Podobne wpisy