Identyfikacja wizualna – od czego zacząć

Zaczynając działać w internecie, jedni zaczynają od identyfikacji wizualnej inni od przetestowania swojego pomysłu. Nawet jeśli zaczynasz swoją drogę od przetestowania pomysłu i nie chcesz inwestować pieniędzy w identyfikację wizualną, to proponuję Ci zadbać o kilka elementów.

Zdjęcia w projekcie

Wybierz zdjęcia, których będziesz używać na stronie internetowej i w social mediach i filtr, który będzie nadawał im spójny styl. Zdjęcia będą twoją wizytówką. Używając tych samych zdjęć na stronie internetowej i na social mediach np. jako zdjęcie profilowe, na okładkach live’ów, przy postach z ofertą lub produktem zaczynasz kojarzyć się swojemu odbiorcy jako spójna marka. 

Styl identyfikacji wizualnej

Tworząc  posty czy to działając w social mediach, ważny jest też styl zarówno komunikatów werbalnych, jak i niewerbalnych. Krótko mówiąc, to jak mówisz, ale też jakich elementów wizualnych używasz. Zastanów się, jaka jest twoja komunikacja: czy bezpośrednia, a może bardziej formalna, jak się witasz z odbiorcą, w jaki sposób formułujesz treści. Ważne jest to nie tylko w słowach, ale również w dobieranych elementach, np. kształty owalne czy ostre krawędzie; delikatne (np. kwiaty lub cienkie linie) czy mocne, stanowcze, a może wręcz krzykliwe.

Kolory pokazujące twój pomysł

Kolorystyka jest bardzo ważna, dlatego warto mieć paletę kolorystyczną lub przynajmniej wybrany jeden kolor w dobranym odcieniu. Stosowany konsekwentnie jako dodatek, np. tło w poście, podkreślenie lub użycie w tekście tego koloru dla wyróżnienia, spowoduje, że zaczniesz wyróżniać się i kojarzyć z tym kolorem i stylem. Więcej o tym możesz przeczytać w artykule: Kolorystyka – podstawowe informacje.

Jeśli nie wiesz jaki kolor wybrać warto zacząć od tego, z jakim się najlepiej czujesz, zwłaszcza na początku swojej drogi. Sprawdź też w psychologii koloru czy kojarzy on się z cechami i wartościami, z jakimi się utożsamiasz. Jeśli coś Ci jednak nie współgra w wybranym zestawieniu, nie bój się szukać dalej. Można wybrać go ze zdjęć, którymi się już posługujesz lub ze zdjęć np. z banku zdjęć.

Fonty – element identyfikacji wizualnej

Na początek w zupełności wystarczy Ci jeden font. Zwróć uwagę na to, żeby był czytelny, ale też, żeby miał wiele odmian, np. pogrubienie lub pochylenie. Jeśli jednak wolisz użyć dwóch, to podziel je funkcjami: jeden do tekstu dłuższego, a drugi do tytułów. Mają przede wszystkim być czytelne dla twojego odbiorcy, ale też zwracać uwagę. Jedną z najważniejszych rzeczy jest jednak, by wybrany font zawierał znaki polskie. Więcej o tym przeczytasz w: Typografia – podstawowe informacje.

Te 4 elementy są bardzo ważne w tworzeniu identyfikacji wizualnej. Jednak każdy z nich musi współgrać z resztą. Trzeba więc przetestować co najmniej kilka rozwiązań i nie zrażać się, jeśli nie od razu wszystko do siebie pasuje. 

Pamiętaj też, że wcale nie musisz się na tym znać. Wcale nie musisz wszystkiego robić sama. Jeśli nie masz czasu, cierpliwości lub umiejętności i wolisz dostać gotowe propozycje, to zerknij na moją ofertę i/lub napisz do mnie.

Podobne wpisy