Kolorystyka – podstawowe informacje

|

Kolorystyka w pigułce to podstawowe informacje na temat kolorystyki i nawiązanie do artykułu: Identyfikacja wizualna – od czego zacząć. Znajdziesz tu informacje o znaczeniu kolorów w projekcie, biznesie, marketingu i reklamie, poznasz sposoby zapisu kolorów i narzędzia, które Ci w tym pomogą. Na koniec zobaczysz, że nie potrzeba Ci całej palety kolorów w identyfikacji wizualnej, bo jeden kolor jako wyróżnik w zupełności wystarczy. To zaczynamy!

Kolory i ich znaczenie w projekcie

Kolory wpływają na nasze: emocje, samopoczucie, zachowanie, decyzje i wizerunek i właśnie dlatego są wykorzystywane w biznesie, marketingu i reklamie. Odpowiednio dobrane wpływają korzystnie na postrzeganie konkretnej marki. Jedne kolory kojarzą się z luksusem, a inne z naturą czy wiedzą i profesjonalizmem. Bardzo ważny jest tu odpowiedni odcień, jak i dodatkowe elementy, które harmonijnie współgrają ze sobą.

Oznaczenia kolorów – podstawowe informacje

Kolory możemy oznaczać na kilka sposobów: kod Hex, RGB, CMYK, Pantone – w zależności od potrzeby. W dużym uproszczeniu:

RGB to model kolorystyczny używany do tworzenia materiałów do wyświetlania na ekranie. Nazwa powstała od skrótu kolorów Red (czerwony), Green (zielony) i Blue (niebieski).  A nasz wybrany kolor to odpowiednie proporcje tych kolorów od 0 do 255, np. biały to  255, 255, 255 a czarny to 0,0,0.

CMYK to model kolorystyczny używany do tworzenia materiałów do druku, np. książek. To zestaw 4 podstawowych kolorów: cyjan (C), magenta (M), żółty (Y) i czarny (K). Podobnie jak w RGB zapisujemy liczbowo, np. biały to 0,0,0,0.

Hex to kod kolorystyczny najłatwiejszy i najszybszy w codziennym użyciu. Opiera się na palecie kolorów RGB, ale składa się z # i 6 cyfr lub liter, np. biały to #ffffff, a czarny to #000000.

Pantone to paleta kolorów jednolitych, czyli zupełnie inaczej niż RGB czy CMYK. Tu korzysta się ze specjalnych wzorników koloru. Można stosować zarówno do materiałów drukowanych, jak i tych na ekrany.

Z czego najczęściej korzystamy? Z kodu Hex. Za pomocą tego krótkiego kodu możesz, tworząc grafiki np. w Canvie, mieć zawsze dokładnie ten sam odcień koloru i to w superszybki sposób.

Narzędzia do sprawdzenia kolorów

Podam Ci tutaj 3 sposoby:

  1. Selektor kolorów w Paincie. Ten program każdy ma na komputerze lub laptopie. Używając narzędzia: Selektor kolorów, kliknij wybrany przez Ciebie kolor na zdjęciu, a później w edycji koloru możesz sprawdzić zarówno kod Hex, jak i RGB.
  2. Canva, wchodząc w kolory dokumentu, możesz sprawdzić główne kolory zdjęcia, grafiki lub wprowadzić kod Hex koloru, który Cię interesuje.
  3. Strona Adobe, tu możesz wgrać zdjęcie i wybrać miejsce, którego odcień kolorów chcesz sprawdzić i gotowe.

Jeden kolor w identyfikacji wizualnej

Z kolorami nie należy przesadzać. Na początek możesz spróbować z jednym. Poniżej przedstawiam Ci kilka propozycji, jak możesz użyć jednego koloru w swoim projekcie np. w poście na Instagramie, bawiąc się kształtem liter, wyróżnieniem lub tłem. Kolor i font to dwa kluczowe połączenia w tekstach i w identyfikacji wizualnej, dlatego zadbaj o odpowiednie zestawienie kolorystyki z typografią.

przykład użycia jednego koloru
Przykład użycia jednego koloru

Za nami podstawowe informacje o kolorach, czyli kolorystyka w pigułce. Wiesz już jakie znaczenie mają kolory w projekcie, jak je sprawdzić i oznaczyć. Pomoże Ci to zacząć swoją przygodę z kolorami Twojej marki, co przełoży się na działania marketingowe. Nie zapomnij, o tym, że identyfikacja wizualna to nie tylko kolory. Możesz o tym przeczytać tutaj

Ale jeśli już teraz wiesz, że wolisz zlecić komuś zajęcie się swoją identyfikacją wizualną, to napisz do mnie i umów się na spotkanie. Chętnie Ci w tym pomogę.

Podobne wpisy