Umowa z grafikiem – na co zwrócić uwagę

Decydując się na współpracę z grafikiem, warto podpisać umowę. Zresztą osobiście zalecam umowę przy każdej współpracy i to nie dlatego, że inne formy są nieważne, ale dlatego, że w umowie zwykle myślimy szerzej i staramy się przewidzieć niektóre potencjalne problemy. Jeśli nie wiesz, na co zwrócić uwagę, to poniżej jest kilka punktów na początek. 

Termin realizacji zlecenia

Sprawdź, jak określony jest termin realizacji zlecenia, czy wskazane są daty, czy tylko ogólna informacja. Jeśli nie zależy Ci na konkretnym terminie, to warto, żeby dobrze określić pozostałe ustalenia. Sama współpracowałam przy jednym projekcie, gdzie niedoprecyzowane zasady rozciągnęły pracę nad projektem o ponad rok! Dlatego przestrzegam, życie jest pełne absurdalnych sytuacji i lepiej zabezpieczyć się dobrze spisaną umową i albo uwzględnić termin, albo doprecyzować etapy pracy.

Czas na odpowiedź

Warto zwrócić też uwagę na to, jaki jest czas odpowiedzi (np. ile dni), zarówno od strony klienta, ale i od strony grafika. Może być tak, że masz 5 dni na odpowiedź i brak odpowiedzi jest traktowany, jako zgoda lub projekt może ulec zatrzymaniu. Pamiętaj, że grafik ma swój harmonogram prac i jeśli Ty nie zadbasz o przestrzeganie harmonogramu, to później powrót do pracy nad projektem może być trudny. Z drugiej strony, jeśli brak odpowiedzi zostanie uznany, zgodnie z umową, za akceptację, to nie możesz odezwać się za miesiąc ze swoimi uwagami. 

Z drugiej strony dzięki takim sformułowania Ty również wiesz, w ciągu jakiego czasu grafik odezwie się czy to z odpowiedzią na twoje pytania, czy zaprezentuje kolejny etap pracy.  Pozwala to zachować ciągłość współpracy

Dobrze jest też zaznaczyć czy mowa jest o dniach roboczych, czy kalendarzowych, naturalnych.

Ilość poprawek wliczonych w cenę

Czasem w cenie wliczona jest ilość, np. 3 poprawki, a pozostałe zmiany są za dodatkową opłatą, czasem cena jest ustalona za projekt bez względu na ilość poprawek. 

Jeśli masz ustaloną liczbę poprawek, to prócz tego, że ma się tego świadomość, to warto dopisać w umowie, jaki byłby koszt i czy jest taka możliwość.

Obie opcje są dobre, ale warto na to zwrócić uwagę, żeby nie było niemiłych niespodzianek.

Pokazywanie etapów pracy przy projekcie

Nie każdy chce, by o jego projekcie mówić się na etapie tworzenia, zwłaszcza jeśli się nie wie, co będzie pokazane i czy nie ujawni się  zbyt wiele. Jeśli Ty też wolisz pokazywać swój projekt dopiero w gotowej formie, to zwróć uwagę na to w umowie, a najlepiej powiedz o tym już na etapie rozmowy z grafikiem. Z pewnością nie będzie z tym żadnego problemu.

Harmonogram prac

Zwróć uwagę na harmonogram prac. On w trakcie rozwoju projektu może ulec zmianie, ale znając etapy, wiesz, ile czasu co zajmuje i zachowana jest ciągłość prac. Eliminujesz w tym momencie zastój w projekcie i rozwlekanie się go w czasie. Jesteś też w stanie w międzyczasie rozplanować działania promocyjne np. dla swojego produktu.

Prawa autorskie

Jeśli grafik lub ilustrator wykonuje dla Ciebie np. autorski projekt ilustracji, nie zapomnij o prawach autorskich. Ustal dokładnie, czy nastąpi przeniesienie praw, czy tylko udzielona licencja i jeśli tak to, na jaki okres czasu. Zapisz to wszystko w umowie i nie zapomnij wtedy o umowie w formie fizycznej. Więcej o prawach autorskich możesz przeczytać w artykułach PRAKreacja Prawo dla aktywnych.

Żeby współpraca z grafikiem była udana, to trzeba się w nią zaangażować. Najlepiej dobrze się zastanowić nad własnymi potrzebami i oczekiwaniami. Trzeba też pamiętać, że mimo wszystko jest to współpraca i jako klient również masz swoje obowiązki, np. wypełnienie briefu (im lepiej się przemyśli odpowiedzi, tym lepiej dla projektu), dostarczenie odpowiednich materiałów, czas odpowiedzi na  ewentualne pytania czy płatność. 

Temat ten poruszałam też na Instagramie, jeśli jesteś ciekawa, to zajrzyj na moje konto @kasia_lamanie, a jeśli interesuje Cię współpraca w jakimś swoim projekcie, to umów się na spotkanie.

Daj  też znać w komentarzu, co na co jeszcze warto zwrócić uwagę, podpisując umowę z grafikiem, z Twojego doświadczenia. 

Podobne wpisy