Mastermind jako wsparcie w tworzeniu produktów – wywiad z Magdą Budzik

||

Szukasz wsparcia w tworzeniu swojego produktu cyfrowego? Chciałabyś móc czerpać z mocy grupy podobnych do Ciebie osób, wymieniać się pomysłami, wspierać nawzajem i motywować do działania? Dziś zapraszam Cię do wywiadu z coachką Magdą Budzik, która prowadzi grupy mastermind dla ambitnych kobiet. Powie, na czym polega jej praca i w jaki sposób mastermind może Cię wesprzeć jako autorkę i przedsiębiorczynię w działaniach. Zaczynamy!

Kasia Piskorska-Żmudzka: Magda, na początek opowiedz czytelnikom, kim jesteś, czym się zajmujesz i jak to się stało, że zajęłaś się właśnie tym?😉

Magda Budzik: Cześć. Bardzo się cieszę z naszego spotkania.

Dziś jestem przede wszystkim coachem i mentorką biznesową. Moje doświadczenie biznesowe pozwoliło mi połączyć oba te kierunki.  Zaczynałam od prób z jednoosobową działalnością gospodarczą aż do spółki z zewnętrznym inwestorem. Była to dla mnie prawdziwa, wymagająca, często też trudna lekcja biznesu, ale to, co wyniosłam z tego, pozwala mi teraz rozumieć problemy biznesowe innych osób i pomagać im je rozwiązywać. Poza tym uwielbiam pracę z ludźmi, a więc z coachingiem też jest mi zdecydowanie po drodze. 

 

Wyjaśnij jeszcze, czym jest mastermind i czym wyróżnia się na tle innych form wsparcia.

Mastermind to przede wszystkim ludzie! Ludzie, którzy towarzyszą sobie w drodze do osiągania swoich indywidualnych celów. Zazwyczaj są to cele biznesowe. Wzajemne wsparcie tych osób polega przede wszystkim na wymianie doświadczeń, wiedzy i pomysłów. Mastermind wyróżnia to, że daje efekty w postaci działania już od pierwszego spotkania.

 

Pomagasz uwierzyć we własny biznes i prowadzisz mastermindy dla ambitnych kobiet. Powiedz, z jakimi problemami spotyka się najczęściej kobieta prowadząca własny biznes i/lub tworząca własne produkty?

Jak sama wiesz z własnego doświadczenia, tych problemów i różnego rodzaju dylematów jest w naszym codziennym życiu zawodowym całe mnóstwo. Jakbym miała wskazać taki najczęściej wybijający się problem, to chyba jest to sprzedaż. Rzeczywiście wiele dziewczyn ma z tym problem i tu musimy głównie pracować nad zmianą naszego nastawienia i podejścia do sprzedaży.

 

Jak mastermind może pomóc podczas tworzenia e-booków i książek? Czy warto szukać grup dedykowanych np. dla selfpublisherów?

Obecnie pracuję z kilkoma osobami, które są w trakcie albo już stworzyły swoje produkty cyfrowe w postaci kursów, czy poradników. Na początkowych etapach dużo dyskutowaliśmy o zakresie merytorycznym tych produktów. Niestety zazwyczaj chcemy dać za dużo na raz i nie potrafimy tego odpowiednio wycenić. A więc poza kwestiami zakresu i tematyki przekazywanej wiedzy, ważne były też różne mentalne blokady, dotyczące wynagrodzenia, nad którymi pracowałyśmy. A poza tym, biorąc pod uwagę, że proces tworzenia takich produktów jest czasochłonny, to wzajemne motywowanie się do pracy jest nie do przecenienia. 

Natomiast odpowiadając na drugą część pytania, … to zależy 😉
Jednym z założeń mastermindu jest to, aby nie tworzyć grupy z osób prowadzących konkurencyjne biznesy. Dzięki temu każdy może czuć się bezpiecznie, opowiadając o tym co robi, jakie ma plany na rozwój, czy osiągnięcia. Z drugiej strony mastermind zakłada dzielenie się doświadczeniem, a więc mając wokół siebie osoby robiące podobne rzeczy, możemy z tego korzystać. Myślę, że jest to bardzo indywidualna kwestia.

Ja tworząc grupy, unikam łączenia osób z tych samych branż. 

Jak zaplanować cały proces albo spotkanie, żeby spełniło ono swoją rolę? 😉Poruszyłaś bardzo ważny temat. Mastermind powinien przynosić realne korzyści jego uczestnikom już od pierwszego spotkania, ale aby tak było, musimy pamiętać o kilku ważnych rzeczach. Wyróżniłabym tu 3 kluczowe czynniki, bez których mastermind może się nie udać.

Pierwszy i najważniejszy czynnik to ludzie. Szalenie ważny jest odpowiedni dobór uczestników, którzy są na podobnym poziomie zaawansowania biznesowego, prowadzą niekonkurujące projekty, ale też pasują do siebie pod względem mentalnym. Jak to się mówi, musi być chemia 😉

Kolejną istotną kwestią jest ścisłe trzymanie się planu spotkania. Dzięki temu każdy uczestnik mastermindu ma równą ilość czasu na przedstawienie tego, z czym przychodzi na spotkanie i otrzymanie wsparcia. Z doświadczenia wiem, że skrupulatne pilnowanie czasu nie jest proste – szczególnie jeżeli rozmowa idzie w ciekawym i merytorycznym kierunku – ale niestety konieczne, aby dać czas innym z grupy. 

Bardzo ważne jest też monitorowanie postępów. Na każdym spotkaniu uczestnicy zobowiązują się do wykonania określonego zadania, a rolą prowadzącego mastermind jest rozliczanie ich z tych zobowiązań. Powiem Ci w tajemnicy, że moi klienci są mi za to wdzięczni … 😉

A tak poważnie, to właśnie dzięki temu mastermindy są skuteczne od pierwszego spotkania.

 

O co szczególnie poleciłabyś zadbać, podczas wybóru lub tworzenia własnej grupy mastermind?

M.: Niewątpliwie najważniejsze jest zadbanie o dobry skład! Silna i dobrze dobrana grupa potrafi tak się wzajemnie motywować, że naprawdę podczas mastermindów dzieje się magia! 

 

Na co uważać? 

Myślę, że największym błędem jest, gdy przestajemy kontrolować przebieg spotkania i nasz mastermind zaczyna się przeradzać w luźną pogadankę biznesową albo, co gorsza, towarzyską. Może to niestety prowadzić do tego, że takie spotkania nie będą przynosić realnych i wymiernych efektów. 

 

Ile czasu zwykle trwa mastermind i jak często odbywają się spotkania?

Przy 3-4 osobowej grupie trzeba sobie zarezerwować od 1,5 do 2 godzin. A więc możemy powiedzieć, że spotkania mastermindowe nie należą do najkrótszych, dlatego warto podchodzić do tego jako inwestycji swojego czasu i decydować się tylko na spotkania wysokiej jakości.

Natomiast jeżeli chodzi o częstotliwość, to na początku warto spotykać się co tydzień, a gdy grupa wskoczy już na dobre tory, to spotkania co 2 tygodnie są najbardziej optymalne. 

 

Gdzie można znaleźć dla siebie odpowiednią grupę?

Warto obserwować na social mediach osoby zajmujące się mentoringiem biznesowym, ponieważ, to one najczęściej tworzą takie grupy. 

 

Co jest najtrudniejsze w mastermindzie? Na co warto się przygotować od strony organizacyjnej, ale i np. własnych wątpliwości czy wewnętrznych blokad.

Do uczestniczenia w mastermindzie niezbędne jest posiadanie pewnego poziomu asertywności oraz akceptowania tego, że inni mogą nas i nasz biznes postrzegać w zupełnie inny sposób niż my. Na pewno ważne jest też radzenie sobie z krytyką oraz umiejętność udzielania innym merytorycznych wskazówek. 

 

Wróćmy na koniec do Ciebie. Jaki był Twój największy sukces w pracy mastermindowej?

Mastermind to proces. Każde spotkanie, na którym widzę, jak uczestnicy twardo idą do przodu, otwierają się na nowe możliwości, czy osiągają swoje małe cele, jest moim sukcesem. Jestem z nich wszystkich strasznie dumna, bo sama wiem, jaka to ciężka praca i ile muszą poświęcać, aby kreować życie, o którym marzą i którego pragną!

 

Jaką książkę/podcast/kurs byś szczerze poleciła?

Aktualnie czytam książkę Marianny Gierszewskiej  Być tak naprawdę. Jest to bardzo poruszająca i inspirująca historia samej autorki, która opowiada o swoich emocjach i doświadczeniach życiowych. Zdecydowanie motywuje do działania i życia na własnych zasadach. Myślę, że obowiązkowa pozycja nie tylko dla kobiet! 

 

Dziękuję Ci za wywiad i podzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem. Trzymam kciuki za Ciebie i ideę, którą niesiesz w świat ❤️

Kasiu, ja Tobie również bardzo dziękuję za spotkanie i rozmowę.

Kasia Piskorska-Żmudzka
redaktorka i korektorka tekstów i graficzka dbająca o wizualną stronę projektów (w tym e-booków, stron internetowych, identyfikacji wizualnych)
Magda budzik
coachka, mentorka biznesowa, prowadzi grupy mastemind dla ambitnych kobiet. Pomaga uwierzyć przedsiębiorczyniom w ich własny biznes

Więcej o coachce Magdzie Budzik znajdziecie w linkach poniżej:

Instagram: @mind_hakerka
Strona internetowa: https://magdabudzik.my.canva.site/
Newsletter i darmowy e-book: Jak skutecznie zmienić swoje życie

Podobne wpisy