Coaching jako wsparcie w tworzeniu produktu – wywiad z Kasią Burzą

Wydanie e-booka czy książki to spore wyzwanie. Zaangażowanie czasowe, emocjonalne i finansowe mogą spowodować wyczerpanie, bez względu na to, czy efekt końcowy okaże się sukcesem, czy nie. Warto o siebie zadbać w całym tym procesie od tworzenia do samej promocji. Świetnym wsparciem może okazać się tu coaching, dlatego dziś zapraszam na wywiad z Kasią Burzą.

Kasia Piskorska-Żmudzka: Kasiu, opowiedz czytelnikom, kim jesteś, czym się zajmujesz i jak to się stało, że zajęłaś się właśnie tym?😉 

Kasia Burza: Dziękuję Ci Kasiu za zaproszenie mnie do tego wywiadu. To dla mnie duże wyróżnienie. Domyślam się, że pytasz mnie o moją pracę coachingową. Mam kilka ścieżek zawodowych za sobą, a coaching jest ściśle powiązany z moją pracą w HR. 

Zawsze byłam osobą bardzo empatyczna i wiele osób przychodziło do mnie po prostu porozmawiać. Mimo że Pani z HR nie zawsze się dobrze kojarzy, uważam, że wypracowałam sobie zaufanie i wspaniałe relacje z ludźmi. W pandemii, kiedy wszystko zwolniło, zaczęłam się rozglądać za czymś, co mogłoby rozszerzyć moje umiejętności i zrobić coś nowego co mnie zachwyci. Do głowy wpadł mi coaching, a że na Uniwersytecie gdzie pracuje, organizowana była rekrutacja na program coachingowy, zgłosiłam się i rozpoczęłam nową przygodę. 

 

Wyjaśnij jeszcze, czym jest coaching i czym różni się od np. mentoringu, terapii, mastermindu czy partnerstwa produktywności.

Coaching to proces, w którym coach wspiera coachee w osiąganiu swoich celów. Coach jest osobą posiadającą umiejętności i narzędzia, które pomagają w poszukiwaniu rozwiązań, rozwijaniu potencjału i doskonaleniu się w danej dziedzinie. Coaching może pomóc w wielu wyzwaniach na przykład w zdefiniowaniu ścieżki kariery, zdobyciu nowych umiejętności czy kompetencji, ale też w budowaniu pewności siebie, znalezieniu równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym, przełamywaniu wewnętrznych barier itp.  

Celem coachingu jest pokazywanie coachowanemu nowych perspektyw i umożliwieniu samodzielnego działania w celu osiągnięcia zamierzonych perspektyw. Mentoring z kolei to relacja gdzie mentor przekazuje swoje doświadczenie i wiedzę. Jako doświadczony ekspert dzieli się umiejętnościami, do których sam dotarł w trakcie swojej kariery i życia, 

W coachingu coach wspiera klienta, ale to coachowany odpowiada za swoje postępy, działania i osiągnięcia. Coach wspiera i towarzyszy mu w tej drodze. Mentor za to mówi mu, jak ma iść. 

Używając tej samej metafory, terapeuta jest kimś, kto pracuje z klientem nad tym, do czego mu ta podróż jest potrzebna, dlaczego się w nią wybrał, szukał w przeszłości zrozumienia takiego wyboru. 

W moim rozumieniu mastermind to raczej współpraca grupy osób, którzy się wspierają i dzielą pomysłami, wspólnie podrzucają  rozwiązywania problemów i osiągania celów. Partnerstwo produktywność brzmi egzotycznie, ale to nic innego jak działanie grupy ludzi zmierzające do wykonania jakiejś pracy.  

 

Uczysz odważnego podążania za sobą i tym też jest tworzenie swoich produktów e-booków, kursów czy książek. W czym może tu pomóc coaching i coach?

Dzięki coachowi klient może poznać swoje mocne strony, wartości, talenty i cele. Coach pomaga skoncentrować się na tym co jest naprawdę ważne i pomaga opracować plan. 

Coaching może pomóc w rozwijaniu umiejętności jak komunikacja, asertywność czy zarządzanie stresem. Dzięki regularnym sesjom klient może się wygadać w konstruktywny sposób, wypowiedzieć na głos lęki, ujarzmić problemy, zyskać większą pewność siebie, długofalową motywację, a także jasność w działaniu. Regularne spotkania też pomagają w wywiązywaniu się z zaplanowanych działań i wywiązywaniu się ze swoich planów. Czasem dużo łatwiej jest dotrzymać słowa komuś, niż samemu sobie. Istotne wydaje się tutaj wsparcie w utrzymaniu wiary w siebie i w swój produkt, 

 

W  jaki sposób można zadbać o siebie i swój dobrostan w tym wymagającym czasie z Twojej perspektywy?

Praca nad celem, marzeniem może ekscytująca, ale z drugiej może być wyczerpująca. Ważne jest zatrzymanie się i znalezienie odwagi na to, żeby zajrzeć w głąb siebie i zadbać o swój dobrostan. 

Skupienie się na swoich potrzebach, zadawanie sobie prostych, aczkolwiek bardzo pomocnych pytań: jak ja się czuje w tym momencie? Jak ja się chcę czuć i co mogę zrobić, albo sobie dać, żeby poczuć się lepiej. To może być spacer, przytulenie się do dziecka, kota, partnera, może więcej snu, a może rozmowa. Każdy w swoim zakresie musi sobie dać tą przestrzeń na dbanie o siebie. 

Dbanie o siebie powinno być tak samo ważne jak inne zadania, najlepiej jeśli się je uwzględni w kalendarzu, żeby nam nie wyleciało z głowy. 

Dzięki uświadomieniu swoich potrzeb możemy żyć w zgodzie ze sobą i własnych zasad. A jeśli podążamy za sobą odważnie i konsekwentnie, to wzmacnia się nasze poczucie własnej wartości i jesteśmy szczęśliwsze/i. 

 

O co szczególnie poleciłabyś zadbać, żeby budować swoje poczucie siły, wartości i sprawstwa w tym okresie?

Myślę, że najważniejsze jest dotrzymywanie sobie słowa i postępowanie w zgodzie i harmonii ze sobą. W realizację planów trzeba włożyć mnóstwo pracy, a wiele badań potwierdza, że poczucie własnej wartości, szacunek do siebie i akceptacja przyczyniają się do osiągania sukcesów i odczuwaniu szczęścia i spełnienia. 

Im wyższe poczucie własnej wartości, tym większa jest wiara w swoje możliwości, wyższa samoocena i silniejsza motywacja do realizacji swoich celów. Jest nam po prostu łatwiej spełniać swoje marzenia jeśli idziemy naprzód pełni wiary w siebie. Podążać odważnie za sobą. 

 

Na co uważać? 

Zdecydowanie na głos krytyka wewnętrznego i inne głosy, które często wyrażają swoje opinie, bo przecież wiedzą  lepiej co dla nas jest najlepsze. 

Nie poddawać się, lepiej robić małe kroczki, niż zarzucić pomysł i czuć z tego powodu rozżalenie, czy smutek. 

 

Jak zaplanować cały proces, żeby zrealizować i nie poddać się w połowie albo nie paść z wycieńczenia na koniec, mówiąc nigdy więcej? 😉

Proponuje wybrać metodę, która jest dla nas odpowiednia,  dopasowana do naszych potrzeb i naszego stylu bycia. Dla jednych to będą to właśnie małe kroki, dla innych metoda SMART i rozpisanie dokładne każdego działania z mikro i makro perspektywy Dla innych może to być po prostu deadline, czyli termin w kalendarzu. A może coś zupełnie innego. 

Plan tu będzie podstawą i dostosowywanie go do sytuacji i życia. 

Tę strategię właśnie można wypracować z coachem. 

 

Jak poradzić sobie z wewnętrznymi blokadami, np. negatywnymi przekonaniami, które mogą pojawić się w trakcie pracy nad swoim produktem?

W  pracy z przekonaniami może pomóc coach, albo terapeuta. Pracując pod kierunkiem specjalisty, mamy większe szanse na dogłębne przepracowanie swoich ograniczających przekonań i spojrzeć na nie z innej perspektywy. 

Ta inna perspektywa jest często potrzebna, bo czasem jesteśmy tak na czymś zafiksowani, że trudno nam wyjść z pętli myśli.  A praca nad przekonaniami to praca nad myślami, które siedzą często w głowie od lat, Praca z przekonaniami w dużej części polega na zastępowaniu tych negatywnych, bardziej pozytywnymi i sprzyjającymi nam w drodze do naszych celów i spełnianiu naszych marzeń. 

 

Co zrobić z krytykiem wewnętrznym czy pojawiającym się syndromem oszusta, który może się obudzić w najmniej oczekiwanym czasie np. podczas kampanii sprzedażowej?

Krytyk i jego głos towarzyszą nam dość wytrwale i w niektórych przypadkach od zawsze. Wewnętrzny krytyk to głos w naszej głowie, który nas ciągle opieprza, ocenia i często nie przebiera w słowach. Aż trudno uwierzyć, ale wewnętrzny krytyk troszczy się o nas na swój własny, nie zawsze zrozumiały sposób. Wyrażając swoje kąśliwe uwagi i niemiłe sugestie, stara się chronić nas przed krzywdami, które mogą nas spotkać. Nawet wtedy, gdy mówi nam, że jesteśmy do niczego, próbuje pomóc – motywując nas do bardziej efektywnych działań (dzięki którym, na przykład, unikniemy rozczarowania). 

Wewnętrzny krytyk chce zatrzymać nas w bezpiecznej strefie, w której nie grozi nam rozczarowanie, wyśmianie ani zranienie. W pracy z krytykiem czy oszustem, który pełni podobną funkcję, wspaniale sprawdza się pewność siebie. Im jesteśmy bardziej pewni siebie, tym trudniej jest nam  w siebie zwątpić. 

Zauważenie krytyka, wyobrażenie go sobie, narysowanie, nawiązanie dialogu też pomaga nam w oswajaniu tego głosu. Nie jest to łatwa praca, ale jak się uda to satysfakcja murowana. 

 

Coaching może być wsparciem podczas tworzenia swojego produktu. Powiedz, na co zwrócić uwagę, wybierając coachkę lub coacha i gdzie można znaleźć odpowiednią dla siebie osobę?

Ważne jest, aby znaleźć osobę, której jesteśmy w stanie zaufać na tyle, żeby się otworzyć, opowiadać szczerze o sobie, odsłonić na tyle, żeby pokazać swoje emocje. Dla dobrego coacha empatia jest kluczem do zrozumienia potrzeb, marzeń i obaw klienta. Za to relacja oparta na zaufaniu jest niezbędna do stworzenia bezpiecznego środowiska dla klienta, gdzie może się otworzyć i podzielić swoimi obawami, ale i nadziejami.  Dobry coach to oczywiście osoba kompetentna ciągle się doszkalająca. Wybierając coacha starajmy się zachować taką samą ostrożność, jak przy wyborze innego specjalisty, terapeuty, doradcy, konsultanta. Zawsze polecam zaplanować pierwszą konsultację, zwykle darmową  i poznać osobę, z która chcielibyśmy pracować. Nie należy się też czuć winnym jeśli zmienimy zdanie w trakcie procesu. Mamy do tego prawo jeśli czujemy, że  proces nie działa, albo nie czujemy się podczas spotkań dobrze i nic nam one nie dają. 

 

Co jest najtrudniejsze w procesie coachingowym? Na co warto się przygotować.

Myślę, że najważniejsze, żeby zrozumieć, jaki jest nasz cel i co chcemy osiągnąć. Warto się przygotować na opór, na to, że nie jesteśmy gotowi na zmiany, że czasem nam coś nie wychodzi. Warto sobie zadać pytanie, czy rzeczywiście jesteśmy zdecydowani na tę współpracę i czy mamy czas i możliwości w danym momencie. Często spotkania z coachem to nie tylko rozmowa, ale zadania domowe, które trzeba solidnie zrobić. 

 

Wróćmy na koniec do Ciebie. Jaka jest Twoja ulubiona książka lub taka, którą byś szczerze poleciła?

Może cię zaskoczę, ale nie mam jednej ulubionej książki. Mam ich wiele i ciągle sięgam po nowe, które mnie zachwycają. Ostatnio na przykład zachwycam się  książkami doktora Gabora Mate, który mieszka jak ja w Vancouver i jest specjalistą od traumy. Fascynujący ekspert, specjalista w swojej dziedzinie i niesamowity człowiek. Cieszę się, że miałam możliwość zobaczyć jego wystąpienie na żywo i mam nadzieję na więcej. 

 

Dziękuję Ci za wywiad i podzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem. Trzymam kciuki za Ciebie i ideę, którą niesiesz w świat ❤️

Również bardzo dziękuję za możliwość podzielenia się moją pasją do coachingu.

Kasia Piskorska-Żmudzka
redaktorka i korektorka tekstów i graficzka dbająca o wizualną stronę projektów (w tym e-booków, książek, stron internetowych, identyfikacji wizualnych)
Kasia Burza
certyfikowana coachka ICF, uczy odważnego podążania za sobą, zmiany przekonań i myśli. 20 lat w HR i ponad 200 godzin doświadczenia w coachingu

Więcej o coachce Kasi Burzy znajdziecie w linkach poniżej:

Instagram @kasiaburza_
Konsultacje 
Darmowe materiały

Podobne wpisy